D-Day: circulatieplan knipt letterlijk doorheen de binnenstad

D-Day: circulatieplan knipt letterlijk doorheen de binnenstad

Eindelijk  is het zover, het nieuwe circulatieplan treedt in voege. Met dit plan wil de stad Gent het doorgaand verkeer op de stadsring (R40) houden om op die manier de binnenstad te ontlasten. Eén manier waarop dit zal gebeuren, is door gebruik te maken van de zogenaamde ‘knippen’. Maar wat is een knip en hoe kan je deze herkennen?

Visualisatie van hoe de knip aan de Ottogracht er in de toekomst moet uitzien.

De knip aan de Ottogracht zoals deze er nu bij ligt. Elke auto in beeld zou er in principe niet mogen zijn.

Al enkele weken kon je op verschillende plaatsen in de Gentse binnenstad rode lijnen op het wegdek zien verschijnen. Deze opvallende wegmarkeringen zijn onderdeel van het nieuwe circulatieplan en veranderen een welbepaalde zone in een knip. Deze knippen zijn plaatsen waar gemotoriseerd verkeer niet langer welkom is. Ze moeten ervoor zorgen dat de leefbaarheid voor de bewoners en de bezoekers verbetert. Daarnaast zouden mensen die in de binnenstad moeten zijn, hun bestemming vlotter moeten kunnen bereiken.

Visualisatie van de knip aan de Coupure Links tot aan Verlorenkost. Bankjes en nieuw grasperk dient nog uitgevoerd te worden.

De huidige knip aan Verlorenkost en Coupure Links.

Op zeven locaties in Gent zal het verkeersbeeld dus binnenkort grondig veranderen. Naast de reeds vermelde wegmarkeringen, komt er ook een volledige herinrichting van de straten. Zo komen er extra zitbanken, nieuwe fietsenstallingen en verschillende bloem- en plantenbakken.

De knip aan het Koophandelsplein.

Op sommige plaatsen, zoals de Ottogracht, het Hippoliet Lippensplein en de Bargiebrug, wordt het dankzij paaltjes en betonblokken fysiek onmogelijk om doorheen de straat te rijden. Op de andere locaties, het Koophandelsplein, de Sint-Pietersnieuwstraat, de Kortedagsteeg en de Verlorenkost, manifesteert de knip zich eerder als een autovrije zone waar enkel voertuigen met een vergunning mogen passeren. Een ANPR-camera registreert alle nummerplaten en beboet overtreders met een GAS-boete van € 55.

Uitbreiding van het voetgangersgebied: knip in de Sint-Pietersnieuwstraat.

Toekomstige knip aan Kortedagsteeg, momenteel nog niet uitgevoerd wegens BraVoKo-werken.

Naast voetgangers en (brom-)fietsers hebben de gebruikelijke voertuigen, zoals de hulpdiensten, het openbaar vervoer, taxi’s en de afvalophaling de toelating om doorheen te knippen te rijden. Andere diensten, georganiseerd vervoer of zorgverstrekkers die in aanmerking komen, kunnen hiervoor een vergunning aanvragen. Om te weten te komen welke vergunning voor u van toepassing is of hoe u van punt A naar punt B kan rijden, kan u terecht op de website van de Stad Gent.

De knip aan Coupure Links.

De herinrichting van de straten is van tijdelijke aard en zal maximaal 5 tot 10 jaar blijven. De bedoeling is om na deze periode de nieuwe verkeerssituatie te evalueren en tot een eventueel aangepaste, definitieve heraanleg te komen.

Knip aan de Noordstraat – Bargiekaai.

In het najaar van 2017 komt een eerste evaluatiemoment waarbij omwonenden en handelaars worden uitgenodigd om in samenspraak met het ontwerpbureau BUUR en de stad Gent elke locatie te beoordelen.

Gentcement trok de dag vóór D-Day op pad voor foto’s en een korte video. Hoe het niet moet, vanaf de officiële invoering op maandag 3 april.

Tekst: Julie De Smedt / Bronmateriaal en visualisaties: Stad Gent / Foto’s en video: Fréderic Louis