De Lijn kiest voor tram 7

Tramverlengingen in Gent, het blijft een trieste bedoening. In het voorbije decennium kwam er slechts 600 meter spoor bij in Gent, een intriest cijfer in vergelijking met de inspanningen in Antwerpen.

Ondanks een ongelofelijke vraag en een mager aanbod, lukt het Gent niet om de nodige centen te verwerven bij de Vlaamse regering. Het ambitieuze Pegasusplan, de openbaar vervoerstudie voor een langetermijnvisie in Gent, is voor geen letter uitgevoerd en aankondigingspolitiek viert hoogtij. Lang was zelf niet duidelijk welke tramlijn eerst zou komen.

Maar dat zou nu achter de beugel moeten zijn. Op 20 september verscheen een document op de website van De Lijn, waarin een actueel beeld van hun toekomstplannen wordt gegeven. Er wordt resoluut voor tram 7 gekozen, in tegenstelling tot vroeger communicatie van De Lijn omtrent het Pegasusplan.

De Lijn heeft hier echter grondige redenen voor. Recente tellingen aan Gent-Sint-Pieters brachten namelijk aan het licht dat 16% van de reizigers met deze buslijnenbundel reist bij het pendelen van en naar het station. Ook het linken van twee treinstations is een element dat van structureel belang is in een robuust tramnetwerk.

Tram onder het spoorviaduct aan de Dampoort, 1957.
Tram onder het spoorviaduct aan de Dampoort, 1957.

Tramlijn 7 bestond vroeger reeds. Vanaf 1913 verbond tram 7 de Stapelplaats aan het Handelsdok met de Sterre. Het oorspronkelijke traject liep langs de Ham, Sint-Annaplein, Zuid, Ter Platenbrug (coverfoto), Heuvelpoort, Citadelpark, Sint-Pietersstation en zo naar De Sterre. Het traject kende echter veel problemen door de aanwezigheid van de Lousbergbrug. Deze werd vaak geopend voor de scheepvaart, waardoor de tram al snel vertraging opliep. Daarenboven had de brug voortdurend te kampen met defecten. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd ze op de koop toe twee keer opgeblazen. Een nieuwe brug werd zonder tramsporen in november 1963 aangelegd. Het traject via de Kasteellaan werd dus verlaten. De tram reed naar de Dampoort via de Keizer Karelstraat, de Steendam en de Dampoortstraat op de sporen van lijn 3 en lijn 5. Lijn 7 werd in 1964 opgedoekt en vervangen door een busdienst.

We zijn er echter nog lang niet. Pas in 2016, na de geplande tramverlengingen richting Zwijnaarde Bibliotheek en het UZ Gent, start men met de verlenging van tram 4 richting Dampoort en de vertramming van buslijnenbundel 7. Daarna is het de beurt aan buslijn 3 om vertramd te worden, een lijn die tevens veel potentieel heeft op de oost-west-as. Zoals je ziet op onderstaande grafiek, kunnen we dan eindelijk spreken van een volwaardige tramring rond Gent.

tramnetwerk

Wat ons meteen opvalt, is de vreemde keuze om drie tramlijnen te laten eindigen aan Gent-Dampoort, terwijl dunbevolkt Sint-Denijs-Westrem een bijkomende (!) tramverlening ontvangt.

De tienduizenden inwoners van oostelijk Gent blijven in de kou staan. What’s next, een tramlijn naar Sint-Martens-Latem?

Bronnen: De Lijn, Wikipedia / Foto Dampoort: Bazin

10 replies on “ De Lijn kiest voor tram 7 ”
  1. Terecht, men zou op zijn minst de tramlijn moeten doortrekken langs het zwembad van de rozebroeken tot de P+R in Oostakker. Ik begrijp niet wat de Lijn tegenhoud want de N70 is er voor gemaakt!

  2. Na het nonbeleid ivm het Pegasusplan is het evident dat de Lijn iets voorzichtiger plant. Lochristi verbinden met de Dampoort is pas mogelijk als de tram aan de Dampoort geraakt is. Kijk naar de snelheid van tramlijnwerven als de gebroeders Vandeveldestraat en je weet genoeg. Bovendien zal dit een deel uit moeten maken van “het project Dampoortstation.” Waar zal het nieuwe station komen? Waar zal de tram de sporen dwarsen? Maar ooit komt de tram terug in de Land Van Waaslaan.
    Aantakken met een “dunbevolkt Sint-Denijs-Westrem” is zeer ok, want geeft een groot potentieel voor K&R vanaf de E40 en verder, en een grotere kans om snel te werken.

    1. Me dunkt ligt er al een tramlijn aan de grootste K&R van Gent. Men is overigens nog aan het beslissen over een tramlus, al dan niet treinstation, op Flanders Expo.

      Openbaar vervoer in eigen bedding is pas duurzaam vanaf een bepaalde bevolkingsdichtheid. Die is simpelweg niet te vinden in een randgemeente als SDW.

  3. Het oosten van Gent is alleen voor de mensen met een auto ,Met openbaar vervoer zit men vast in de file . Met de fiets is er geen enkele goede verbinding ,een poging om hier iets aan te doen A. Braeckmanlaan knippen voor auto verkeer is niets geworden .Enkele noodingrepen aan Dampoort kruispunt blijven ook uit .
    Wachten op aanpak Dampoort is minstens 10 a 15 jaar wachten .
    Trouwens een lijn tot Dampoort zal voorlopig ( dus 10 ,15 jaar ) stopen aan dok zuid , en de tramgebruikers kunnen dan de volledige ronde rond de zwaaikom maken om het station te bereiken !!!

  4. @Hubert: Over dat laatste… Wat tram 7 zou doen lijkt mij toch helemaal geen zwaaikom. Eens die er zal liggen zou je toch vrij vlot van Dampoort naar Sint-Pietersstation kunnen gaan, lijkt me.

    Het is te hopen dat ze er snel werk van maken, want die 2020 zal hier snel zijn en dan zal blijken dat er van het hele Pegasusplan amper iets in huis is gekomen.

  5. tav Thibaud , verlenging lijn 4 via dokken tot Dampoort Via Neusenplein / Dok Noord / Stapelplein / Dok Zuid tot aan rond punt Dampoort thv Dampoortstraat ,dus dan moet men wel de ganse ronde doen . Na 10 a 15 jaar zal men dan verlengen (nieuwe Dampoort )
    tot aan station .
    Beter was het om over de Verapaz brug te gaan en vertakking maken:
    1/ Richting P&R Vliegtuiglaan / Weba cite ( gemiste kans geen sprake van P&R hier )
    2/ Via verplaatste R40 naar Dampoort ( voorlpig tot begin Koopvaardijlaan wat al een stuk dichter tegen station is )

  6. ik ben een inwoner van gentbrugge uit de tweekapellenstraat waar zoveel over gepraat wordt,spijtig genoeg gekend voor zijn gevaarlijke situatie voor verkeer en voetgangers en nog niet op zijn minst voor fietsers en een school die daar gelegen is.
    Deze straat is enkele richting richting meersem dries,uitgenomen voor buslijn3 die in beide richtingen is toegelaten..wat natuurlijk voor veel verkeershinder zorgd.
    Uiteindelijk is het bij de lijn een lichtje gaan branden alsdat het zo niet verder kon en hebben de buslijn3 stadinwaards verlegd langs de em.hielstraat de kerkstraat zo over gentbrugge brug.Er komen verkeerslichten aan de ed.blockstraat en een nieuwe opstapplaats voor de bus,terwijl ook het voetpad op de hoek van de kerkstraat het voetpad wordt verlegd.ze zijn daan nu al dagen aan het werken maar deze week liggen de werken stil en er niemand aanwezig,ik moet zekze niet zeggen wat verkeershinder er daar is.Hopelijk veranderd die situatie vlug,,,,,,,,????

  7. er wordt veel gepraat over nieuwe tramlijnen in gent en er gaat van alles gebeuren
    wat zou dit kunnen zijn ek weet niets en zie ook niets.
    tram 7 komt er wordt gezegd maar ze zijn nog altijd aan het zoeken langswaar de sporen moeten komen ????Niet verder zoeken jongens ze komen waarschijnlijk langs de olifantstraat of de tentoonstellinglaan.
    tram 3 is ook zoiets en daar weten ze nog minder van ik persoonlijk en nog vele anderen zullen dat waarschijnlijk nietmeer meemaken,scone vooruitzichten hé.
    Dan is er nog de nieuwe tram en bus stelplaats die er gaat komen maar ook dat laat al jaren op zich wachten.De brug ligd er al jaren en ze moest er vlug komen ze waren vlug en ze waren op tijd. maar de lijn ????????

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.