Werf-update: De nieuwe stationsinfrastructuur in de avondzon

Er lijkt niet veel gebeurd te zijn sinds onze vorige foto-update van december, maar niets is minder waar. Momenteel is men volop bezig met de afwerking van het viaduct van treinspoor 11 en gaat men binnenkort starten met de constructie van de nieuwe perronoverkapping van spoor 11 en 12 en het perron zelf met lichtstraat. Een zéér beknopte foto-update van het project Gent-Sint-Pieters deze keer om te profiteren van de avondzon.

Op de kelderverdieping is de volledige betonstructuur van de tweede lift naar perron 11/12 al af en is men gestart met de structuur van de lift op het gelijkvloers. Binnen enkele weken zouden de eerste roltrappen ook gemonteerd moeten worden. Volgende week wordt het volledige dienstperron van spoor 12 gestort in rood beton.

De nieuwe treinperrons zullen uiteindelijk 11 meter breed worden (4 meter meer dan de huidige perrons). De perrons zullen overdekt worden door een centrale hoge, gesloten luifel en door kleine luifels op de uiteinde van de perrons. Een opvallend element zullen de de glazen lichtstraten in de vloeren van de perrons zijn. Deze bestaan uit gelaagd antislip melkglas en zijn meer dan 3,5 meter breed en laten het daglicht door tot op het gelijkvloers in de toekomstige stationshal.

pgsp-01
Toegangshelling voor het werfverkeer.
pgsp-03
Mock-up van de nieuwe glazen wachtruimtes op de perrons.

pgsp-04

pgsp-02
Mock-up voor een deel van de nieuwe perronsoverkapping.
pgsp-05
Zicht vanuit de Sint-Denijslaan.

pgsp-06

pgsp-steven-wilaert-1
© Steven Willaert
pgsp-07
De gevel aan het toekomstige Koningin Mathildeplein.
pgsp-08
Zo wordt de toekomstige stationshal: één open ruimte met kolommen.

pgsp-09

pgsp-10

pgsp-11
Verbindingsstuk voor het volgende spoorviaduct van spoor 10.
pgsp-steven-wilaert-2
De kleine perronoverkapping aan de uiteinden van het perron. © Steven Willaert

pgsp-13


Bekijk grotere kaart

Tekst: Fréderic Louis / Foto’s: Fréderic Louis & Steven Willaert

2 replies on “ Werf-update: De nieuwe stationsinfrastructuur in de avondzon ”
  1. Ik hoop dat het station uiteindelijk niet even ongezellig zal zijn als de nieuwe achterbouw in Antwerpen-Centraal.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.