PGSP: Nieuw perron geeft voor eerste maal ruimtelijk gevoel van toekomstig station

Sinds deze week is het perron van spoor 11/12 terug toegankelijk. Na maanden afgesloten te zijn voor de plaatsing van de spoorbakken van spoor 11, kan spoor 12 tijdens de zomermaanden terug in dienst worden genomen. Met twee sets van op- en neergaande roltrappen, twee liften en twee brede, vaste trappen naar het perron, kunnen we voor de eerste keer de ruimtelijkheid van het toekomstige station voelen en ondervinden hoe de circulatie naar de perrons is verbeterd.

Naast de circulatie, werd ook volop gewerkt aan de grote overkapping en de kleinere overkappingen op de uiteinden van het perron. Enkele windschermen en schuilhuisjes zijn nog in aanbouw en zullen binnenkort afgewerkt worden zodat de reizigers binnen enkele weken op een aangename manier op hun trein kunnen wachten. Ook komt er opnieuw een kleine cafetaria op het perron, zoals dat al vroeger het geval was.

In september en oktober zal de laatste hand worden gelegd aan de overkappingen van dit perron. Om veiligheidsredenen zal het perron tijdens die werkzaamheden nog voor korte periodes worden afgesloten. Als alles volgens de planning verloopt, zal het nieuwe, 11 meter brede perron voor spoor 11 en 12 definitief opengaan in januari van volgend jaar.

pgsp_01

pgsp_02

pgsp_03

pgsp_04

pgsp_05

pgsp_06

pgsp_07

pgsp_08

pgsp_09

pgsp_10

pgsp_11

pgsp_12

pgsp_13

pgsp_14

pgsp_15


Bekijk grotere kaart

Bron: Nieuwsbrief PGSP / Tekst & foto’s: Fréderic Louis

4 replies on “ PGSP: Nieuw perron geeft voor eerste maal ruimtelijk gevoel van toekomstig station ”
  1. Bedankt voor de update! Op foto pgsp_10 is er rechts boven de beton een laag gemetste snelbouwsteen te zien. Benieuwd of dit definitief is. Links sluit de betonwand goed aan op de bovenliggende structuur terwijl rechts die laag snelbouwstenen te zien is. Vreemd.

    1. De bevestigingen van de kader van de trapleuning zijn ook nog zichtbaar en dit lijkt niet de bedoeling te zijn, dus we veronderstellen dat er over het beton aan weerszijden nog een beplating komt.

      Het is ook goed om te vermelden dat dit de enigste trap is dat op dergelijke manier is ingesloten door beton en snelbouwsteen. De overige trappen zullen allemaal ‘open’ zijn.

  2. – het ‘bescherm’hout rond de betonnen steunzuilen op het gelijkvloers, vind ik heel mooi en warmte uitstralen (een idee voor de toekomst ?)
    – nogal massaal, die nieuwe perronoverkapping

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.