Werfupdate: Project Gent-Sint-Pieters

De werken aan het station Gent-Sint-Pieters vorderen traag maar gestaag. Enkele weken voor de start van het winterbouwverlof is men volop bezig aan de opbouw van een nieuw stuk overkapping. Die komt over de perrons 9 en 10. De bouw van het viaduct van sporen 8 en 9 is zowat halverwege. Ondergronds wordt gewerkt aan de reusachtige fietsenstalling.

De perrons: traag maar gestaag

Het is geleden van maart 2015 dat Gentcement nog eens langsging op de grootste werf van Gent. Toen was er voor het eerst sprake van een volledig nieuw perron, toen spoor 11 terug in dienst werd genomen. De sporen 11 en 12 liggen namelijk aan weerszijden van hetzelfde platform. Sindsdien is er ook terug een perron 10. Dat is nog een maar een half perron, want aan spoor 9 wordt nog gewerkt. Ook het oude spoor 8 werd ondertussen afgebroken. Sinds november wordt verder aan de grote overkapping boven perron 9 & 10 gebouwd.

Terwijl op het niveau van de perrons vanalles heel zichtbaar begint te veranderen, gebeurt er ook onder de grond wat. Wandel even met ons mee!

Spoor 10 heeft voorlopig een half perron, terwijl er aan spoor 9 nog wordt gewerkt. Nu wordt de overkapping boven de perrons ineengestoken. Ook voor de toekomstige overkapping van perrons 7 en 8 staan de eerste stalen kolommen recht. Aan de andere kant, op de perrons 11 en 12, wordt nu een koffiekiosk uitgebaat in een van de schuilhuisjes:

Omdat de bouw van het nieuwe station zo lang duurt, gebeuren er soms subtiele wijzigingen aan het ontwerp. Hier zie je dat de positie van de LEDs aan de rand van de perrons verschillend is langs spoor 10 en spoor 11.

We verlaten het halve perron 10 via de tijdelijke trap. Rechts ligt het viaduct van de sporen 8 en 9 klaar. Wanneer dat af is, wordt er een glazen verbinding gemaakt tussen deze twee spoorviaducten. Hoe dat eruitziet, kon je al zien in onze vorige update over de perrons 11 & 12.

De oude perrons

Een half vernieuwd perron zoals perron 10 is niet prettig. Een half afgebroken oud perron zoals perron 7 nog minder. Maar je krijgt er wel een helder beeld van wat er uiteindelijk elk perron te wachten staat:

Net achter de betonnen muur langs perron 7 loopt de rand van het viaduct van sporen 8 en 9. Rechts in beeld kan je een van de nutteloos geworden goederenperrons zien. Vroeger werd hier onder andere post ingeladen vanuit het naburige postkantoor. Dat kantoorgebouw werd al bijna 10 jaar geleden opgeblazen en is ondertussen vervangen door het busstation en het Virginie Lovelinggebouw. Door deze oude goederenperrons uit te breken, komt er plaats vrij om de reizigersperrons breder te maken. Het toekomstige perron 7 & 8 wordt dus breder dan wat je ziet op bovenstaande foto.

Het viaduct voor de sporen 8 en 9 ligt er al. Voor er sporen in kunnen, moet de spoorbak waterdicht gemaakt worden. Dat is de functie van die zwarte stof waarmee de bak bekleed wordt. Daarna worden er biels en sporen in gemonteerd, en wordt alles op zijn plaats gehouden met ballast.

Het middendeel van alle perrons wordt beschermd tegen weer en wind door een grote overkapping over alle sporen heen. Daarnaast krijgen de uitlopers van de perrons nog aparte, kleinere luifels. Op perron 9 & 10 is er al zo’n overkapping aan de oostelijke kant, maar nog niet aan de westelijke.

Gent-Sint-Pieters ondergronds

Er wordt niet enkel gebouwd op het niveau van de perrons. Ook in de stationshal en zelfs daaronder zijn er werken aan de gang. Dit is mogelijk door de stross-bouwtechniek. In plaats van eerst een metersdiepe put te graven, wordt er begonnen met de vloerplaat op het gelijkvloers. Ook de kolommen die spoorviaducten ondersteunen worden dan al gebouwd. Vervolgens wordt eerst het spoorviaduct gebouwd. Daarna wordt de vloerplaat opgehangen aan dat viaduct, en wordt de grond eronder weggegraven. Door op deze manier te werken, kan de aannemer tegelijk werken aan de perrons en aan de ondergrondse fietsenstalling. Dat gaat sneller dan van onder naar boven werken.

Vanaf de tijdelijke trap naar perron 10 heb je een helder zicht op de stross-bouwtechniek. Je krijgt er ook een goed idee van de enorme ruimte die er wordt gecreëerd onder de nieuwe spoorviaducten.

De reizigershal

Een stukje van de nieuwe reizigershal is al sinds 2 jaar in gebruik. Het toont nog geen definitief beeld. De ruimte onder de spoorviaducten wordt voor een stuk opgevuld met handelszaken. De hal zal in de toekomst ook van het Koningin Mathildeplein worden afgescheiden met een glazen wand met schuifdeuren. Die wand komt hier, onder de rand van het viaduct van spoor 12:

Het Koningin Mathildeplein

Het Koningin Mathildeplein, het nieuwe plein langs de zuidkant van het station, blijft nog tot 2019 een zanderige fietsenwoestijn. Pas dan wordt de eerste helft van het plein aangelegd, tot halverwege voor het station. De strook het dichtste bij het station wordt pas in 2024 aangelegd. Dan keert ook de tram terug op de Sint-Denijslaan, na 15 jaar. In 2016 gingen de projectmakers op zoek naar ideeën voor het nieuwe plein, bij de omwonend en bezoekers van het station. Het verslag van die ideeënjacht kan je vinden op de projectwebsite. Nu gaan de ontwerpers aan de slag met deze ideeën om een ontwerp uit te tekenen voor het plein. Langs de zuidkant van het plein komt er ook nog een S-vormig gebouw.

Pas in 2025 zullen alle spoorwegviaducten en perrons af zijn. Toch sturen alle perrons al signalen door naar de LED-stroken aan de achtergevel van het station. Elk perron heeft een kleur. De LED-strook die overeenkomt met een perron geeft licht wanneer er een trein toekomt of stilstaan aan dat perron. Nu klopt het niet, want alle panelen geven tegelijk licht. Zelfs die van sporen 8 en 9, die momenteel niet bestaan.

Het Koningin Maria-Hendrikaplein

Ook aan het Koningin Maria-Hendrikaplein, ten noorden van het stationsgebouw, verandert er nog wat. De grote lap asfalt voor het Virginie Lovelinggebouw, waar vroeger het busstation lag, wordt vergroend. Langs de randen van het plein wordt de opdeling van fietspaden, trottoirs en autorijwegen leesbaarder gemaakt. Dat is jaren geleden al gebeurd voor het stukje plein tussen de Koning Albertlaan en de Koning Boudewijnstraat. Pas in 2020 komt de rest van het plein aan de beurt. Behalve de tramsporen. Die worden in 2025 definitief gereorganiseerd, wanneer ook het tramstation onder de sporen in gebruik wordt genomen.

Gent-Sint-Pieters blijft dus nog zeker 9 jaar lang een werf. Gelukkig zijn er nu al stukjes mooi afgewerkt. Met een beetje verbeelding, zie je zo het het er uiteindelijk allemaal zal uitzien. En net zo lang blijft Gentcement updates maken!

Foto’s en tekst: Amaury Henderick

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.