Werfupdate: eerste Parkbosbrug ligt op zijn plaats

Architectuur: Bureau Greisch
Opdrachtgever: Stad Gent
Uitvoering: 2016-2018

Binnenkort kunnen fietsers gebruik maken van een essentiële, nieuwe fietsverbinding tussen Gent en de zuidelijkere woonwijken. Voorheen werden fietsers geconfronteerd met twee hindernissen tussen Gent en het Parkbos: de Ringvaart met de R4 en de E40. Twee bruggen bieden een oplossing: de Parkbosbruggen.

Zoals steeds schuilt er achter dergelijke infrastructurele werken een bewogen geschiedenis. Onze collega’s bij Fietsbult hebben laatst in een artikel een mooie opsomming van de gebeurtenissen opgelijst.

Luchtfoto met locatie van de twee Parkbosbruggen. Satellietfoto © Google Maps.

De twee nieuwe fiets- en wandelbruggen, ontworpen door het Belgische architectuur- en ingenieursbureau Greisch, bestaan uit slanke constructies en vormen de noodzakelijke schakel voor de creatie van een langzame verkeersverbinding op de oude spoorwegbedding tussen de stad Gent enerzijds en de groenpool Parkbos en de woonkernen ten zuiden van Gent anderzijds.

Tweede Parkbosbrug over de R4 en de Ringvaart.

De stalen fietsbrug boven de Ringvaart heeft een totale lengte van 136 meter en rust met steunbenen in de oevers van de Ringvaart. De fietsbrug boven de autosnelweg met een totale lengte van 138 meter is meteen de langste fiets- en wandelbrug van Gent.

Eerste Parkbosbrug over de E40, met een spiraalvormig aanlooppad.
Betonnen spiraalhelling in uitvoering. Foto via Fietsbult.

Bekijk hier de plaatsing van de eerste Parkbosbrug over de E40 vorige week. Als alles goed verloopt, worden de bruggen in het voorjaar van 2018 in gebruik genomen.

Bronmateriaal en video: Stad Gent / Visualisaties: Bureau Greisch

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.