Make-over: de Overpoort omgetoverd

Nightlife-ambiance in de Overpoort 2.0 met extra aandacht voor sfeerbeheer met o.a. aangepaste verlichting.

De afgelopen jaren werden er allerlei maatregelen genomen om de leefbaarheid van de Overpoortbuurt te verhogen. Denk maar aan het glasverbod, het plaatsen van camera’s en allerlei sensibiliseringscampagnes… Stad Gent wil echter graag nog een stapje verder gaan en werkte samen met het studiebureau BUUR en Stad&Co een visie en actieplan uit voor de buurt.

Er werd ingezet op drie invalshoeken: het programmatorische (welke functies willen we in de toekomst in de Overpoortbuurt een plaats geven?), het ruimtelijke (hoe willen we dat de Overpoortbuurt er in de toekomst uitziet?) en het beheersmatige (hoe kunnen we ervoor zorgen dat de Overpoortbuurt een aangename, veilige en nette buurt is om te leven, wonen en werken?).

Dagactiviteit in de Overpoort 2.0. Aandacht voor verblijfskwaliteit via herinrichting straat, groen, terrassen, opgewerkte gevels, huisstijl horeca-winkels in de straat …

Activering van de Overpoortstraat in zomervakantie door kunst: streetartfestival.

Men polste naar de verwachtingen en dromen voor deze buurt op basis van interviews, groepsgesprekken, klankbordgroepen en een grootschalige enquête. Een ding is alvast duidelijk: de Overpoortbuurt moet een plek blijven waar er kan uitgegaan en gefeest worden. Maar daar waar de buurt nu vooral bekend staat om het nachtleven, en dan hoofdzakelijk tijdens het academiejaar, kwam duidelijk naar voren dat alle betrokkenen meer willen inzetten op andere functies naast het uitgaan, om zo ook overdag en tijdens de vakantieperiodes tot een aangename en levendige buurt te komen. Daghoreca, een studentenwerkplek, kleinhandel of waarom geen kunstenfestival?

Activering publiek domeinaan het Octopusgebouw: trappen worden zitplekken in de straat. Fablabs of een stadsbrouwerij krijgen een plek in de plint van het gebouw.

Een knelpunt om tot een aangename Overpoortbuurt te komen, is de huidige inrichting van de Overpoortstraat: een brede asfaltweg met kleine voetpaden, onaantrekkelijke, gesloten gevels, geen groen of aangepaste verlichting. Bovendien is de Overpoortstraat, ondanks het autovrij karakter, nog steeds een belangrijke mobiliteitsas voor fietsers, bussen en taxi’s. De studie schuift dan ook een aantal opties naar voren om de straat anders in te richten en zo tot een aangenamer straatbeeld te komen, gekoppeld aan scenario’s voor het busverkeer in de Overpoortbuurt. Want voor een mooie en aangename buurt draagt men meer zorg. Inzetten op gezelligheid dus, eerder dan een verdere verharding en verruwing van het straatbeeld.

Ten slotte kijkt Stad Gent verder hoe dit alles in samenwerking met handelaars, horeca-uitbaters, bewoners, studenten, … kan worden gerealiseerd en hoe ervoor kan worden gezorgd dat iedereen de Overpoortbuurt op een aangename manier kan beleven, zowel ’s nachts als overdag. Zo wordt onderzocht of een vorm van ‘sfeerbeheer’ kan worden ingezet tijdens de uitgaansavonden, eerder dan bijkomende politie-inzet. Daarnaast wordt er ook bekeken of het mogelijk is om terrassen te voorzien en zo de dagfunctie te versterken, in onderling overleg een sluitingsuur af te spreken zodat er voldoende tijd is om over te schakelen naar het dagritme, creatieve oplossingen te zoeken voor het afvalbeheer, …

Bronmateriaal: Persbericht Stad Gent en Eindrapport studie / Visualisaties: BUUR en Stad&Co in opdracht van Stad Gent