‘Doos’ als nieuwe overkapping perrons Sint-Pietersstation

Vandaag werden de andermaal gewijzigde plannen voor de verbouwing aan het station Gent-Sint-Pieters bekendgemaakt. De voorgaande light-versie stootte namelijk op heel wat (politiek) protest, waardoor de projectpartners terug aan tafel gingen zitten. Derde keer, goede keer?

Het nieuwe ontwerp is het resultaat van enkele noodzakelijke aanpassingen aan het stationsontwerp, zowel op vlak van budget, programma als esthetiek.

Geen afzonderlijke overkappingen per perron zoals de ‘light versie’ van voorheen, maar één hoge, eenvoudigere dakstructuur die de resterende, nog te verbouwen perrons zal overspannen.

Combinatie van het oorspronkelijke ontwerp en de nieuwe overkapping: het wringt toch wat.

Combinatie van het oorspronkelijke ontwerp en de nieuwe overkapping: het wringt toch wat.

Het originele ontwerp van zo'n 15 jaar geleden, waarvan slechts een deel uitgevoerd.

Het originele ontwerp van de overkapping van zo’n 15 jaar geleden, waarvan slechts een deel werd uitgevoerd.

De beglaasde oppervlakte wordt drastisch verminderd in vergelijking met de reeds uitgevoerde perronoverkappingen. Het hele concept om er een lichtrijke ruimte van te maken is daarmee sterk verwaterd. Bij het zien van de eerste beelden stellen we ons vragen bij de aanwezigheid van daglicht op de dieper gelegen perrons. Onbegrijpbaar dat er niet minstens één lichtstraat per perron wordt voorzien. De akoestiek van de open ‘loodsconstructie’ is hopelijk ook iets waar de nodige aandacht aan wordt gegeven.

Door de eenvoudige ‘doos’-vormgeving met plat dak, is er veel ruimte voor zonnepanelen om het station van duurzame energie te voorzien.

Nachtbeeld.

Nachtbeeld. De kolommen op de perrons worden wel doorgetrokken,
om een ietwat uniforme architectuur te bekomen met de reeds gerealiseerde delen.

Door het beter benutten van de beschikbare ruimte en door meer gebruik te maken van etagerekken kan de voorziene capaciteit in de fietsenstallingen onder het nieuwe station worden opgetrokken van 13.500 naar 17.000 plaatsen. Een fietsdetectiesysteem moet een comfortabele overstap van fiets naar trein mogelijk maken. Tegen dat het station klaar is, zal 17.000 plaatsen echter te weinig zijn gezien de huidige tendens van fietsgebruik.

Het ontwerp van het tramstation en het busstation blijft zoals destijds uitgewerkt. Een aparte reizigerstunnel onder het tramstation wordt evenwel geschrapt. In overleg met De Lijn wordt een plan uitgewerkt zodat reizigers de tramsporen bovengronds op een veilige manier kunnen kruisen.

Zicht van op de nieuwe perrons, met rechts de reeds gerealiseerde perronoverkappingen.

Zicht van op de nieuwe perrons, met rechts de reeds gerealiseerde perronoverkappingen.

Over de ruimtes onder de perrons, de oorspronkelijke open hal met winkels en horeca, wordt er niet gesproken.

De nieuwe omgevingsvergunning zou nog vóór komende zomer worden ingediend. Daarna volgt een openbaar onderzoek en begint de aanbestedingsfase om een nieuwe aannemer te vinden. Met wat geluk vallen die prijzen nu wél binnen het vooropgestelde budget. De opstart van de werken wordt voorzien na de zomer van 2021. De streefdatum voor het einde van de werken blijft eind 2027, al lijkt ons dit niet realistisch gezien het nog af te leggen traject.

Bron en visualisaties: Infopunt Gent-Sint-Pieters

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.